جلد 1، شماره 3 - ( پاييز 1384 )                   جلد 1 شماره 3 صفحات 50-41 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

میرفخرایی بهزاد، امیر مقصودی پور امیر، رئیسی دهکردی بابک، مضطرزاده فتح ا.... استفاده از کامپوزیتهای سرامیک-فلز با قابلیت هدایت یونی در کاتد پیلهای سوختی اکسید جامد (SOFC). فصلنامه سرامیک ایران. 1384; 1 (3) :41-50

URL: http://jicers.ir/article-1-340-fa.html


چکیده:   (2108 مشاهده)
پیلهای سوختی ابزاری هستند که انرژی شیمیایی سوخت را به طور مستقیم به انرژی الکتریکی تبدیل می کنند, از این رو, بازده بالاتری از روش­های ترمومکانیکی دارند و اثر آنها بر محیط زیست بسیار ناچیز است. پیلهای سوختی اکسید جامد از انواع دمای بالای این نوع ابزار تولید الکتریسیته هستند و قابلیت استفاده مستقیم از گاز طبیعی به عنوان سوخت را دارا هستند. در این مقاله ضمن بیان نحوه عملکرد پیلهای سوختی اکسید جامد و نیازهای اساسی اجزای مختلف آنها, تاثیر مقدار رسوب اگزالاتی و دمای سینتر بر مشخصات کاتدی کامپوزیت اکسید بیسموت پایدار شده با اکسید ایتریم و اکسید نقره (که در دمای بالاتر از °C180 تبدیل به نقره فلزی می­شود), مورد بررسی قرار می­گیرد. برای این منظور, کامپوزیت اکسید بیسموت دارای 25 درصد مولی افزودنی اکسید ایتریم (Bi2O3)0.75(Y2O3)0.25 با 45 درصد وزنی اکسید نقره و مقادیر مختلف رسوب اگزالاتی و دماهای سینتر 750, 800 و 850 درجه سانتیگراد از نظر چگالی نسبی, تخلخل ظاهری, عبورپذیری و هدایت الکتریکی مورد بررسی قرار گرفت. همچنین نحوه توزیع نقره و اثر رسوب اگزالاتی بر ریزساختار به ­وسیله تصاویر SEM ارزیابی شد. اندازه­گیری­های انجام شده نشان داد که استفاده از مقادیر 7 درصد وزنی رسوب اگزالاتی و 45 درصد وزنی اکسید نقره در ترکیب, به تهیه محصولی با قابلیت عبورپذیری و هدایت الکتریکی می­انجامد.
متن کامل [PDF 427 kb]   (292 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1400/6/30 | پذیرش: 1384/8/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.