امروزه سازندگان دیسکهای ترمز هواپیماها بر روی کاهش وزن به همراه بهبود کیفیت و افزایش عمر کاری این قطعات با یکدیگر در رقابت هستند. بدین منظور در ابتدا از مواد و لاینینگهای آلی سپس از دیسکهای فلزی و در ادامه از کامپوزیتهای زمینه فلزی و کربن-کربن استفاده شد. با پیشرفت و توسعه مواد کامپوزیتی، این دیسکها جای خود را به کامپوزیتهای زمینه سرامیکی یا CMC[1]بویژه کامپوزیتهای C/C-SiC[2] دادند. امروزه دیسکهای ترمز از این نوع کامپوزیتها به علت دارا بودن قابلیتهای بالایی نظیر دانسیته پایین، مقاومت به شوکحرارتی و سایش بالا نسبت به مواد دیگر مورد توجه سازندگان قطعات مذکور قرار گرفتهاند بطوریکه هماکنون در اکثر هواپیماهای پیشرفته و جدید از کامپوزیتهای C/C-SiC برای ساخت دیسکهای ترمز استفاده میگردد. در این تحقیق مرور کلی بر تاریخچه ساخت و خواص انواع دیسکهای ترمز هواپیماها انجام شده است.